Db., 2023. 01. 15. (v)

1Kor 3, 16-17; 6,19-20

Testünk a Szt. Sz. temploma

 

 

- 33 -

Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz. Istenről. Arról lesz szó, hogy a Kr.-ban hívők teste a Szt. Sz. temploma. 1Kor 3:16-17 Nem tudjátok-e, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Szelleme lakozik bennetek? Ha valaki az Isten templomát megrontja, megrontja azt az Isten. Mert az Istennek temploma szent, ezek vagytok ti. 1Kor 6:19-20 Avagy nem tudjátok-e, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Szellemnek temploma, amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok? Mert áron vétettetek meg; dicsőítsétek azért az Istent a ti testetekben és szellemetekben, amelyek az Istenéi. A Szt. Sz. Isten templomává teszi azokat, akikben benne lakik. Miért emeli ki az Ige, hogy a testünk templom? Hogyan lehet Isten szent temploma a testünk, amiben nem lakik semmi jó? Miért fontos a testünk Isten számára? Mi a hívő ember felelőssége testének templomával kapcsolatban?

 

1.) A Szt. Sz. Isten templomává teszi azokat, akikben benne lakik

Azt olvastuk, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Szelleme lakozik bennetek. Mikor valaki hisz J. Kr.-ban, Általa bűnbocsánatot nyer, megbékél Istennel, akkor a Szt. Sz. pecsétjét kapja. Ef 1:13 ti is, minekutána hallottátok az igazságnak beszédét, üdvösségetek evangéliumát, amelyben hittetek is, megpecsételtettetek az ígéretnek ama Szent Szellemével. A pecsét azt jelenti, hogy Isten tulajdona lett. A Szt. Sz. és J. Kr. is benne lakik. Így lesz a hívő ember Isten templomává. Ennek tudatosulni kell bennünk. Az Ige is erre hívta fel a figyelmünket: Nem tudjátok-e, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Szelleme lakozik bennetek?

 

2.) Csoda és nagy kegyelem, hogy Isten templomai lehetünk

Mikor Salamon felépítette a templomot, így imádkozott: 1Kir 8:27 Vajon gondolható-e, hogy lakozhatnék az Isten a földön? Íme az ég, és az egeknek egei be nem foghatnak téged; mennyivel kevésbé e ház, amelyet én építettem. Isten hatalmasabb az egeknél, és még az egek sem tiszták a szemei előtt. Az Úr azt kérdezi, Ézs 66:1 Az egek nekem ülőszékem, és a föld lábaimnak zsámolya: minő ház az, amelyet nekem építeni akartok, és minő az én nyugalmamnak helye?

Hogyan lakozhatnék bennünk Isten? Már az ószövetségben kijelentette. Ézs 57:15 Mert így szól a magasságos és felséges, aki örökké lakozik, és akinek neve szent: Magasságban és szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel is, hogy megelevenítsem az alázatosok lelkét, és megelevenítsem a megtörtek szívét.

A Szt. Sz. először azt végezte el bennünk, hogy alázatos és megtört szívünk, lelkünk legyen azáltal, hogy meglássuk: bűnösek és teljesen elveszettek vagyunk, megrontottak lettünk, és csak egyetlen reményünk van, ha Ő könyörül rajtunk. Aztán meglátjuk a könyörületét is, J. Kr.-t. Csak az ilyen szívű ember fogadja be az evangéliumot, és hisz J. Kr.-ban. A Benne hívőt pedig Isten elfogadja, és megpecsételi Szt. Szellemével. Ezáltal az ember Isten templomává válik.

 

3.) Miért emeli ki külön az Ige, hogy a testünk templom?

A ti testetek a bennetek lakozó Szent Szellemnek temploma. Nyilván a szellemünk, a lelkünk is az Úré, az egész valónk. Ő a szellemünkben és a szívünkben is benne lakik, nemcsak a testünkben. De a testünknek különleges helye van Isten tervében. A testet sok gondolkodó rossznak tekintette, börtönnek, amiből ki kell szabadítani a lelket. Isten nem így gondolja. Az emberi test fontos Isten szemeiben. J. Kr. emberi testben jött el.  Zsid 10:5 A világba bejövetelekor így szól: ... testet alkottál nekem. A test az edény, ami hordozza a lelkünket, a szellemünket és a Szt. Sz.-et is. A szellemi dolgok és Isten munkája a testünkön keresztül nyilvánul meg. Beszéd, tett.

 

4.) Hogyan lehet Isten szent temploma a testünk, amiben nem lakik semmi jó?

Az Ige „bűn testének” nevezi, de mégis Isten szent temploma lehet.

Emlékezzünk arra, hogy akár a Szt. Sátor, akár a Templom közönséges anyagokból készült. A Szt. Sátorhoz a nép hordta össze a nála lévő közönséges anyagokat. De mikor kész lett a Sátor és a Templom, megtisztították, megszentelték, Isten számára elkülönítették, és Isten lakozást vett benne. Aztán mindig tisztán kellett tartani, akárhogyan nem mehettek be még a pitvarba sem.

Isten éppen azt tette a testünkkel, amit a Szt. Sátor és a templom anyagával: megtisztította és megszentelte. Róm 8,10-12: Hogyha pedig Kr. tibennetek [van], jóllehet a test holt a bűn miatt, a szellem ellenben élet az igazságért. (= a szellem él a megigazulás által) De ha Annak a Szelleme lakik bennetek, aki feltámasztotta Jézust a halálból, ugyanaz, aki feltámasztotta Krisztus Jézust a halálból, megeleveníti a ti halandó testeiteket is az ő tibennetek lakozó Szelleme által. Annak okáért atyámfiai, nem vagyunk adósok a testnek, hogy test szerint éljünk.

Mit mond ez az Ige? A test holt a bűn miatt, de a bennünk lakó Szt. Szellem megeleveníti a halandó testünket. Ez nem a halál utáni feltámadást jelenti, hanem azt, hogy nem kell test szerint, a testünk kívánsága szerint élni. Élhetünk szellem szerint, Isten akarata szerint. Ugyanis a test kívánságai ellen a Szt. Sz. által győztesen vehetjük fel a harcot. Gal 5:16 Mondom pedig, Szellem szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne vigyétek. Aki Szellem szerint jár, nem fogja véghezvinni a test kívánságát, vagyis nem él bűnben!

 

5.) Miért fontos a testünk Isten számára?

Miért éppen így fontos, amikor még e halandó, romlandó, bűnös testünk van? Miért nem változtatja át Isten a testünket dicsőséges, bűntelen testté, amikor hívőkké leszünk? Olyanná, amilyen a feltámadás vagy az elragadtatás után lesz.

Az Úr Jézus testéről azt olvassuk Róm 8:3 az Isten az ő Fiát elbocsátván bűn testének hasonlatosságában és a bűnért, kárhoztatá a bűnt a testben. Az Ő testében nem volt bűn, de egyébként hasonlított a mi bűnös testünkhöz. Pl. abban, hogy gyermekként született, étkeznie kellett, elfáradt, kísérthető és a teste halandó volt. De ilyen testben kárhoztatta, vagyis sújtotta elmarasztaló ítélettel a bűnt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy meghalt a bűneinkért. De másrészt azt is jelenti, hogy ellenállt a bűnnek, a Sátán sem tudta bűnbe vinni. Ez azért volt fontos, mert az ember ilyen testben bukott el, és az Úr ilyen testben végezte el a megváltást.

Ha a Szt. Sz. bennünk van, akkor az Ő erejével mi is ellene tudunk állni a bűnnek.

De ismét felteszem a kérdést: Miért fontos az Úrnak a testünk? Miért emeli ki, hogy a testünk a Szt. Sz. temploma? Miért fontos e halandó, porból való testünk?

Azért, mert a többi embernek is ilyen teste van, és őket általunk akarja az Úr megszólítani, nem a mennyei lények, az angyalok által. Bár azoknak is van teste, de nem olyan, mint a miénk. 1Kor 15:40 És vannak mennyei testek és földi testek. Földi, bűnös emberekhez emberi testben jött el az Úr Jézus, most pedig minket küld hozzájuk. A mi testünkön: kezünkön, lábunkon, szánkon keresztül éri el őket. Nem mennyei angyalokra bízta az evangéliumot, hanem emberekre.

Ezért fontos a testünk, mert benne, rajta keresztül munkálkodik a Szt. Sz.

 

6.) Mi a hívő ember felelőssége testének templomával kapcsolatban?

Óriási a felelősségünk. 1Kor 3,17: Ha valaki az Isten templomát megrontja, megrontja azt az Isten. Mert az Istennek temploma szent, ezek vagytok ti.

Más kívülről lerontani, és más belülről megrontani! Mivel rontjuk meg Isten templomát? Olv. 1Kor 6,9-20. Itt többféle bűnt olvastunk. De egy bűnre, – a paráznaságra – különösen nagy hangsúlyt helyez az Ige. Olv. 13b, 15-18. Ismét olvasom 18b: Minden bűn, melyet az ember cselekszik, a testen kívül van, de aki paráználkodik, a maga teste ellen vétkezik.

A paráznaság különleges a többi bűn között. Ez az egyetlen olyan bűn, amivel az ember a maga teste ellen vétkezik. Hogyan? – mondhatná valaki. Hiszen, aki italozik, dohányzik, mértéktelen az evés-ivásban, a munkában, stb., az is a teste ellen vét. Ez igaz, de másképpen. Az lerontja, de a parázna megrontja a testet.

Úgy látom, hogy nemcsak a hívő ember teste, hanem minden emberé az Úrnak rendeltetett. Az más kérdés, hogy a hitetlen ember nem az Úrnak szánja oda a testét, hanem a bűnnek. Azért gondolom, hogy minden ember teste az Úrnak rendeltetett, mert az 1Kor 6,13-ban azt olvastuk, hogy a test az Úrnak rendeltetett. Nem azt mondja, hogy csak a hívő emberek teste. Ugyanúgy, ahogy a has az eledelnek rendeltetett, akár hívő, akár hitetlen valaki

Nem véletlen, hogy az emberiség megromlásával látványosan eláradt a paráznaság. Ez így volt minden korban. Az utolsó időkben pedig különösen így van. Az Úr Jézus az utolsó időkkel kapcsolatosan Noé özönvizére és Sodoma pusztulására hívta fel a figyelmet. Az emberek teljesen megromlottak, el voltak foglalva a maguk dolgával, és nem vettek észre semmit a közelgő isteni ítéletből. Az Ige mindkét esetben beszél a paráznaságról, de most csak Sodomát említem, ez az ismertebb. Júd 1:7 Miképpen Sodoma és Gomora és a körülöttük lévő városok [is], amelyek azokhoz hasonlóan paráználkodtak, és más test után jártak, például vannak [előttünk], örök tűznek büntetését szenvedvén. Más test után jártak! Hogyan? 1Móz 19,4-5: Sodoma férfiai körülvevék a házat, ifja, örege, mind az egész község egytől egyig. És szólíták Lótot, mondván neki: Hol vannak a férfiak, akik te hozzád jövének az éjjel? Hozd ki azokat mi hozzánk, hadd ismerjük őket. Az egész város nyíltan homoszexuális volt. Isten pedig megelégelte: 2Pét 2:6 Sodoma és Gomora városait elhamvasztván elsüllyedésre ítélte, példává tévén jövőre az istenteleneknek.

A mi időnkben minden mértéket meghalad a paráznaság, mindenféle szexuális bűn és tisztátalanság. A perverz szexuális bűnök és tisztátalanságok mind eddig szinte elképzelhetetlen válfajai gátlástalanul terjednek az interneten keresztül is. Már a gyermekek is pornó oldalakat néznek. Ezzel egész életükre megfertőzték a gondolataikat és érzelmeiket, szinte alkalmatlanná téve őket a normális házasságra. A Sátán egyértelmű célja, hogy az ember testét, ami az Úrnak rendeltetett, megrontsa, meggyalázza, végletekig lealjasítsa, mint Sodomában. Van azonban megtartás, de lesz büntetés is! Olvasd 2Pét 2:9-10a. 14.

 

Befejezés:

Az újonnan született hívő emberek teste a Szt. Sz. temploma. Isten temploma. Kibeszélhetetlen nagy csoda ez, és óriási kegyelem! A testünk, ami a bűn teste, amiben nincs semmi jó, azért lehet az Úr temploma, mert Ő megtisztította, Szellemét adta belé, és a testünkön keresztül akar az Úr megnyilvánulni az emberek és az angyalvilág felé is. A kísértő mindent megtesz, hogy beszennyezze, megrontsa a testünket, de a Szt. Sz. megeleveníti, hogy ne vétkezzünk. Isten féltőn vigyáz az Ő templomára. Különösen óv a paráznaságtól. Ha valaki az Isten templomát megrontja, megrontja azt az Isten. Mert az Istennek temploma szent, ezek vagytok ti. Maradjunk meg ebben a kiváltságban és a szent életben! Ámen.